tisdag 26 juni 2018

Omsorgsnämnden 19 juni

Den sista nämnden innan sommaren inleddes som sedvanligt med lite informationspunkter. Av intresse här var en dragning som verksamhetschefen inom individ- och familjeomsorgen Kajsa Friberg gjorde. Det hon berättade var att det i kommunens lokaler på Ängavägen 7 i Vellinge, i de tidigare lokalerna för Mårtenssons trafikskola, kommer att startas upp grunderna till det som planeras bli ett Mini-Maria. Den verksamhet som kommer att finnas på Ängavägen planeras bestå av två ben. Det första benet består av att arbeta med ungdomars drogberoende i kommunen. Därför kommer en drogterapeut att stationeras på Ängavägen som ska arbeta med utredningar och terapier kring ungdomarnas drognyttjande. Drogtester via urinprov kommer också vid behov genomföras. Det andra benet består av att de ungdomscoacher som idag sitter på Familjernas hus i Vellinge centrum kommer att flyttas hit. Det första arbete de kommer att påbörja efter flytten till Ängavägen kommer att bestå av att arbeta med ungdomar med psykosociala svårigheter som har en dålig etablering på arbetsmarknaden. Genom en samverkan med externa och interna aktörer är målsättningen att målgruppen ska komma i antingen arbete eller praktik. Målsättningen är att verksamheten på Ängavägen öppnar i höst.

Nästa ärende av intresse bar rubriken Förenklat beslutsfattande gällande biståndsbeslut om hemtjänst för äldre. Innebörden av ärendet är att en kommande lagändring ger kommunerna möjlighet att införa en förenklad handläggningsprocess när det gäller hemtjänst för äldre enligt den så kallade Linköpingsmodellen. Då detta är något nytt för Vellinge kommun valde nämnden att gå försiktigt fram med den förenklade handläggningsprocessen. Därför blev det i första omgången trygghetslarmen och serviceinsatserna städ, tvätt och inköp. När det gäller serviceinsatserna sattes också ett tak på 8 timmar per månad. Rent konkret innebär den förenklade handläggningsprocessen att det räcker med att uppfylla de av nämnden beslutade kvalificeringskraven för att erhålla den sökta insatsen. Tidigare har det krävts en utredning av biståndshandläggaren kring individens enskilda förhållanden för att bedöma ifall de behöver en hemtjänstinsats eller inte. Då förändringen är ny för kommunen kommer en utvärdering att genomföras under 2019 för att bland annat se vilka effekter denna förändring ger på det antal hemtjänsttimmar som nyttjas i kommunen. Denna förändring ska bli intressant att följa för att se vad den ökade friheten för individen ger för effekter.

Nästa ärende av intresse var befolkningsprognosen med där till följande behov av lokaler inom nämndens verksamheter. Prognosen visar på ett omfattande behov av nya lokaler inom det som är planeringshorisonten för att få nya boende på plats. När det gäller vård- och omsorgsboenden har det nya Omtankens hus gjort att behovet har skjutits några år framåt i tiden. Prognosen pekar likväl på att ett nytt boende behöver stå klart senast 2021 då gapet mellan behov och antalet platser bedöms ligga på 22 st då. Därefter bedöms behovsgapet växa kraftigt och nå 171 platser år 2027. Då kommunens investeringsprocess enligt plan tar 5-8 år ligger kommunen redan back utifrån det prognostiserade behovet då arbetet för att ta fram ett nytt vård- och omsorgsboende inleddes hösten 2017. Nu finns visserligen 47 platser i dagsläget att tillgå på det på privat initiativ byggda vård- och omsorgsboendet i Vellinge. Men slår prognoserna in är dessa platser förbrukade redan 2022, om de finns att tillgå då. Kommunen måste därför snabba på planprocessen, vilket Liberalerna i andra forum gör vad vi kan för att få till. När det gäller LSS-bostäder är behovet mycket mer nutida då det redan nästa år behövs 13 lägenheter. Det är då ytterst märkligt att den moderata majoriteten avslår en ansökan om planbesked på 6 st LSS-lägenheter på tveksamma grunder i kommunstyrelsen. Liberalerna ville ge detta planbesked.

Nästa ärende av intresse var återkrav av ekonomiskt bistånd vid etablering och aktivitetsersättning.  
I en artikel i Sydsvenskan den 21 juni 2018 redogjordes för att nämnden beslutade om att införa nya regler för kommunens hantering av försörjningsstöd till nyanlända under den period som uppstår mellan att de anvisas till Vellinge kommun och att de börjar erhålla sin tvååriga etableringsersättning. I artikeln sägs att det var en enig nämnd som ställde sig bakom Moderaternas förslag och att Moderaternas förslag därmed etablerade en likabehandlingsprincip i hanteringen av försörjningsstödet i kommunen. Undertecknad delar inte denna verklighetsbeskrivning utan finner den vara en betydande modifiering av det som skedde i hanteringen av ärendet.

Ja, det stämmer att nämnden var enig i det slutgiltiga beslutet och att det var Moderaternas förslag som gick igenom. Vad som gjorde att nämnden blev enig var att Moderaterna på sittande nämnd ändrade sitt eget förslag till beslut. Undertecknad hade nämligen på Liberalernas vägnar lämnat in ett eget yrkande i förväg att behandlas parallellt med Moderaternas yrkande. Yrkandena hade stora likheter men skiljde sig på en avgörande punkt. Det moderata yrkandet innebar att nyanlända som inte får sitt beslut om etableringsersättning inom de 30 dagar som staten betalar för skulle bli återbetalningsskyldiga för perioden från dag 31 till att beslut erhålls från Arbetsförmedlingen, trots att någon annan inkomstkälla än försörjningsstödet inte finns att tillgå för den nyanlände. Detta krav fanns inte med i det liberala yrkandet. Nu har Arbetsförmedlingen snabbat upp sin handläggningstid så det är inte någon längre period av tid och därmed storlek på summa som det rör sig om utan det handlar om principen. Det moderata yrkandet hade direkt stridit mot den likabehandlingsprincip som moderaterna nu gör ett så stort nummer av att ha hedrat. Hade inte Moderaterna ändrat sitt yrkande hade de nyanlända som hamnat i den ovan beskrivna situationen varit den enda grupp av individer, som endast har försörjningsstödet att tillgå, som hade varit tvungna att betala tillbaka detta. Detta agerande hade stridit mot svensk lag och månghundraåriga traditioner i detta rike. Men tack vare ett resolut agerande från Liberalernas sida ändrade Moderaterna sitt yrkande för att ansluta sig till den liberala linjen på sittande nämnd. Att det blev det ändrade moderata yrkandet som gick igenom var för att visa god samarbetsförmåga från vår sida då vi ändå fick gehör för vår princip. En röst på Liberalerna gör därmed skillnad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar