Nästa ärende av intresse bar rubriken Förenklat beslutsfattande gällande biståndsbeslut om hemtjänst för äldre. Innebörden av ärendet är att en kommande lagändring ger kommunerna möjlighet att införa en förenklad handläggningsprocess när det gäller hemtjänst för äldre enligt den så kallade Linköpingsmodellen. Då detta är något nytt för Vellinge kommun valde nämnden att gå försiktigt fram med den förenklade handläggningsprocessen. Därför blev det i första omgången trygghetslarmen och serviceinsatserna städ, tvätt och inköp. När det gäller serviceinsatserna sattes också ett tak på 8 timmar per månad. Rent konkret innebär den förenklade handläggningsprocessen att det räcker med att uppfylla de av nämnden beslutade kvalificeringskraven för att erhålla den sökta insatsen. Tidigare har det krävts en utredning av biståndshandläggaren kring individens enskilda förhållanden för att bedöma ifall de behöver en hemtjänstinsats eller inte. Då förändringen är ny för kommunen kommer en utvärdering att genomföras under 2019 för att bland annat se vilka effekter denna förändring ger på det antal hemtjänsttimmar som nyttjas i kommunen. Denna förändring ska bli intressant att följa för att se vad den ökade friheten för individen ger för effekter.
Nästa ärende av intresse var befolkningsprognosen med där till följande behov av lokaler inom nämndens verksamheter. Prognosen visar på ett omfattande behov av nya lokaler inom det som är planeringshorisonten för att få nya boende på plats. När det gäller vård- och omsorgsboenden har det nya Omtankens hus gjort att behovet har skjutits några år framåt i tiden. Prognosen pekar likväl på att ett nytt boende behöver stå klart senast 2021 då gapet mellan behov och antalet platser bedöms ligga på 22 st då. Därefter bedöms behovsgapet växa kraftigt och nå 171 platser år 2027. Då kommunens investeringsprocess enligt plan tar 5-8 år ligger kommunen redan back utifrån det prognostiserade behovet då arbetet för att ta fram ett nytt vård- och omsorgsboende inleddes hösten 2017. Nu finns visserligen 47 platser i dagsläget att tillgå på det på privat initiativ byggda vård- och omsorgsboendet i Vellinge. Men slår prognoserna in är dessa platser förbrukade redan 2022, om de finns att tillgå då. Kommunen måste därför snabba på planprocessen, vilket Liberalerna i andra forum gör vad vi kan för att få till. När det gäller LSS-bostäder är behovet mycket mer nutida då det redan nästa år behövs 13 lägenheter. Det är då ytterst märkligt att den moderata majoriteten avslår en ansökan om planbesked på 6 st LSS-lägenheter på tveksamma grunder i kommunstyrelsen. Liberalerna ville ge detta planbesked.
Nästa ärende av intresse var återkrav av ekonomiskt bistånd vid etablering och aktivitetsersättning.
I en
artikel i Sydsvenskan den 21 juni 2018 redogjordes för att nämnden beslutade om att
införa nya regler för kommunens hantering av försörjningsstöd
till nyanlända under den period som uppstår mellan att de anvisas
till Vellinge kommun och att de börjar erhålla sin tvååriga
etableringsersättning. I artikeln sägs att det var en enig nämnd
som ställde sig bakom Moderaternas förslag och att Moderaternas
förslag därmed etablerade en likabehandlingsprincip i hanteringen
av försörjningsstödet i kommunen. Undertecknad delar inte denna verklighetsbeskrivning utan finner den vara
en betydande modifiering av det som skedde i hanteringen av ärendet.
Ja,
det stämmer att nämnden var enig i det slutgiltiga beslutet och att
det var Moderaternas förslag som gick igenom. Vad som gjorde att
nämnden blev enig var att Moderaterna på sittande nämnd ändrade
sitt eget förslag till beslut. Undertecknad hade nämligen på
Liberalernas vägnar lämnat in ett eget yrkande i förväg att
behandlas parallellt med Moderaternas yrkande. Yrkandena hade stora
likheter men skiljde sig på en avgörande punkt. Det moderata
yrkandet innebar att nyanlända som inte får sitt beslut om
etableringsersättning inom de 30 dagar som staten betalar för
skulle bli återbetalningsskyldiga för perioden från dag 31 till
att beslut erhålls från Arbetsförmedlingen, trots att någon annan
inkomstkälla än försörjningsstödet inte finns att tillgå för den nyanlände. Detta
krav fanns inte med i det liberala yrkandet. Nu har Arbetsförmedlingen
snabbat upp sin handläggningstid så det är inte någon längre
period av tid och därmed storlek på summa som det rör sig om utan
det handlar om principen. Det moderata yrkandet hade direkt stridit
mot den likabehandlingsprincip som moderaterna nu gör ett så stort
nummer av att ha hedrat. Hade inte Moderaterna ändrat sitt yrkande
hade de nyanlända som hamnat i den ovan beskrivna situationen varit
den enda grupp av individer, som endast har försörjningsstödet att
tillgå, som hade varit tvungna att betala tillbaka detta. Detta
agerande hade stridit mot svensk lag och månghundraåriga
traditioner i detta rike. Men tack vare ett resolut agerande från
Liberalernas sida ändrade Moderaterna sitt yrkande för att ansluta
sig till den liberala linjen på sittande nämnd. Att det blev det
ändrade moderata yrkandet som gick igenom var för att visa god
samarbetsförmåga från vår sida då vi ändå fick gehör för vår
princip. En röst på Liberalerna gör därmed skillnad.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar