torsdag 26 december 2019

Omsorgsnämnden 15 oktober

Dagens nämnd inleddes som brukligt med en mängd informationspunkter. Kort kan nämnas att barn och ungdomsdelen av individ- och familjeomsorgen kommer flytta från Kommunhuset till Spritfabriken på Perstorpsgatan i Vellinge. Nästa informationspunkt rörde situationen på S:t Knut och frågan kring hur Vardaga driver verksamheten. Det framkom då att Vardaga nyligen har förlorat driften av två boenden i Trelleborgs kommun samt att det under perioden 27/9-14/10 har inträffat 19 avvikelser enligt hälso- och sjukvårdslagen och 7 avvikelser enligt socialtjänstlagen. Diskussioner med jurister kring en eventuell hävning av avtalet med Vardaga har också förts men någon rekommendation kring hävning har inte gjorts. Ett möte hade också skett med Vardagas VD den 14 oktober. Han såg allvarligt på situationen på S:t Knut och meddelade att åtgärder skulle genomföras för att verksamheten på S:t Knut skulle komma i fas med avtalet. Det mesta tydliga avtalsbrottet från Vardagas sida är att bemanningen inte har den kompetens som avtalats med 85 % undersköterskor. Dock meddelades nu att det på kort tid hade anställts 41 nya undersköterskor på S:t Knut vilket skulle göra att bemanningen på pappret uppfyller de krav som ställs i avtalet. Var denna mängd undersköterskor helt plötsligt uppstått framgick inte då det råder brist på undersköterskor men då Vardaga nyligen fått lämna två boenden i Trelleborg är det möjligt att Vardaga planerat att flytta undersköterskor därifrån till S:t Knut. I övrigt när det gäller bemanning är samtliga sjuksköterskor på plats liksom de gruppchefer som skulle anställas enligt den organisation som Vardaga redogjorde för på nämnden i september. Alla boende skulle också ha fått kontaktpersoner. Fortfarande är dock de anhöriga missnöjda med den vård som bedrivs på S:t Knut. Enligt avdelningschef Catharina Byström har dock en påtaglig förbättring skett på S:t Knut varför kommunen från mitten av oktober kommer att reducera närvaron av egen personal från varje dag till ett par dagar i veckan. Catharina Byström sa också att förutsättningarna för att göra något bra nu var på plats. Slutligen informerades också om brukarundersökningen för äldreomsorgen i Vellinge kommun. Mycket var det samma förutom på S:t Knut där en generell försämring skett.

Nästa ärenden av intresse var uppdateringen av förfrågningsunderlagen för LOV inom dagverksamhet för personer med demenssjukdom, daglig verksamhet LSS, ledsagarservice, avlösarservice, ickevalsalternativ för personlig assistans, hemtjänst - serviceinsatser och hemtjänst - omvårdnadsinsatser. Socialdemokraterna uppmärksammade att förfrågningsunderlagen, som är fyra till antalet trots att de omfattar fler tjänster än så, inte var konsekvent utformade. De tre första förfrågningsunderlagen, för dagverksamhet, daglig verksamhet LSS, ledsagarservice, avlösarservice och ickevalsalternativ för personlig assistans saknade det krav på kollektivavtal som finns i förfrågningsunderlaget för hemtjänsten. Socialdemokraterna yrkade på att krav på kollektivavtal skulle vara det samma i alla förfrågningsunderlagen. Liberalerna instämde i det yrkandet då vi ansåg det rimligt att underlagen är konsekvent utformade och ger alla vårdtagarkategorier samma förutsättningar. Att sedan kravet på kollektivavtal finns i förfrågningsunderlaget för hemtjänsten, det största av förfrågningsunderlagen rent volymmässigt, bidrog också. Ännu ett bevis för brister i upphandlingskompetensen hos Vellinge kommun. Detta yrkande avslogs av Moderaterna med hänvisning till att avtalen kunde inte skrivas om nu, trots att förfrågningsunderlagen var uppe till revidering, utan det var tvunget att väntas med ett år, det vill säga nästa gång förfrågningsunderlagen revideras. Fullständigt befängt.

Nästa ärende av intresse var ramupphandling - drift av vård- och omsorgsboende i Vellinge kommun. Ärendet behandlar ett ramupphandlingsunderlag för att vid behov kunna avropa en ny entreprenör till kommunens boenden ifall den befintliga entreprenör av olika anledningar inte skulle kunna fortsätta med sitt uppdrag. Även om det inte var uttalat någonstans i förfrågningsunderlaget var anledningen till att ärendet dök upp den situation som förevarit på S:t Knut under 2019. Liberalerna hade fem yrkanden med anledning av detta ärendet. Samtliga yrkanden avslogs av Moderaterna. De två första rörde justeringar i själva förfrågningsunderlaget. Det första yrkandet var att vitet skulle vara stigande sett över tid istället för samma krontal varje vecka som är den nuvarande policyn. Då samma vite vecka ut och vecka in uppenbarligen inte har avskräckt Vardaga från att missköta uppdraget behöver vitet bli högre för att avskräcka framtida misskötsel. Detta yrkande avslogs av Moderaterna med anledning av att det kunde avskräcka framtida entreprenörer. Men i fall entreprenören sköter sitt uppdrag är vitet inget problem. Det handlar om att få bort dem som inte kan sköta sitt uppdrag. Det andra yrkandet handlade om att leverantörens medicinskt ansvariga sjuksköterska skulle besöka verksamheten minst en gång per vecka. Yrkande tre och fyra handlade om att efter avslutad upphandling genast avropa en ny entreprenör för att kunna ersätta Vardaga och därefter häva avtalet med Vardaga. Anledningen till det tillvägagångssättet är att det befintliga avtalet med Vardaga ger dem rätt att vid en hävning av avtalet inom loppet av dagar lämna S:t Knut. Slutligen det femte yrkandet handlade om att göra en konsekvensanalys av det som hänt på S:t Knut och vad avsaknaden av en egen kommunal organisation har för betydelse i situationer när de upphandlade utförarna inte sköter sina uppdrag. Det moderata avslaget av dessa yrkanden visar på ett styre som inte vill erkänna fel, inte rätta till felen och inte dra lärdom av felen. Sorgligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar