söndag 10 juni 2018

Omsorgsnämnden 16 maj

Dagens nämnd med en kort information. Informationen gavs av Kristina Stern, som är chef för Vellinge kommuns elevhälsa. Hon berättade om ett nytt projekt som kommunen har blivit engagerat i. Projektet kallas Hela vägen för att motverka ungdomsarbetslöshet och är finansierat via Europeiska socialfonden. Projektet samordnas via kommunförbundet Skåne och förutom Vellinge deltar Klippans och Bromölla kommun. Målgruppen för projektet är unga vuxna med NPF, neuro-psykiatriska funktionsvariationer, både med och utan konstaterad diagnos. Det har konstaterats att denna grupp har en högre sannolikhet för att bli både arbetslösa och sjukpensionärer. Från kommunen är avsikten att 60 ungdomar från målgruppen ska delta. Insatserna inom ramen för projektet består i första hand av motiverande samtal, stöd på praktikplatser och insatser av NPF-team. Då projektet är treårigt och precis har inletts befinner det sig ännu i planeringsstadiet. Det ska bli intressant och se hur projektet faller ut.

Nästa punkt av intresse var meddelandena. Det gäller i synnerhet ett av de uppradade meddelande nämligen det yttrande som tjänstemannen Christina Persson, på delegation, hade upprättat angående den andra granskningen av den föreslagna detaljplanen för Vellinges norra infart. I sitt yttrande angav tjänstemannen att nämnden inte hade några synpunkter på den föreslagna detaljplanen. Detta fann undertecknad mycket märkligt då Christina Persson även författade yttrande nummer ett som upptogs som ett meddelande på omsorgsnämnden den 14 november 2017. I yttrandet från i höstas angav hon att i Spritfabriken, som är en del av den föreslagna detaljplanen, har en del av nämndens personal sina arbetsplatser. Denna spritfabrik ligger mycket nära den föreslagna södra rondell som finns i angiven detaljplan. Därmed befaras att bullret inne i fastigheten ska öka som en konsekvens av den ökade trafiken som detaljplanen medför samt annan negativ lokalpåverkan. En annan konsekvens som listades då var att verksamhetens parkeringsbehov bedömdes påverkas negativt. Anledningen till att ett andra yttrande på den föreslagna detaljplanen behövdes var att ärendet behövde ny beredning för att ändra en annan del av detaljplanen än där Spritfabriken ligger. Förhållandena i förslagen detaljplan är alltså inte ändrade men yttrandet är. Mycket märkligt. Därför la Liberalerna en protokollsanteckning att vi inte ställde oss bakom upprättat yttrande och istället ansåg att nämnden skulle avstyrka föreslagen detaljplan.

Nästa ärende av intresse var redovisningen av uppföljning och kontroll av kommunala och privata utförare 2018. I denna uppföljning bedöms samtliga utförare inom omsorgsnämndens ansvarsområde utifrån 12 parametrar inom huvudsakligen kvalitet och administration. Varje parameter bedöms i tre nivåer utan anmärkning, mindre brist med påpekande och större brist med åtgärdsplan. I dagens rapport fanns en större brist noterad inom hemsjukvården nattetid, där Förenade Care bedriver verksamheten på entreprenad. Bristerna bestod av att ett verksamhetssystem inte används enligt beslutad rutin, att dokumentationen i journalerna inte sköts på grund av att verksamhetssystemet inte används korrekt samt att dokumentationen av delegeringarna till undersköterskorna inte görs korrekt. Med anledning av det har Förenade Care ålagts att inkomna med en åtgärdsplan som ska följas upp. Nog så men i ett föregående ärende behandlade nämnden vem som skulle få den fortsatta entreprenaden av samma verksamhet. Det blev Förenade Care som fick fortsatt förtroende som enda anbudslämnare. Undertecknad yrkade då på att nämnden till nämnden i september skulle få en återrapportering på hur uppföljningen av åtgärdsplanen fallit ut för att nämnden skall kunna föräskra sig om att Förenade Care åtgärder sina brister då kommunen har bundit sig till ytterligare med samma utförare. Detta godtogs av majoriteten.

Det sista ärendet av intresse var omsorgsnämndens kvartalsuppföljning per den 31 mars. Den visade på en prognos för resultatet för 2018 på plus 18,7 mnkr. I stort sett samtliga verksamheter visar överskott eller nollresultat i prognos förutom mottagandet av de nyanlända. Underskottet för de nyanlända beräknas bli 4,7 mnkr vilket helt härrör från att försörjningsstödet blivit dyrare än den nivå som ersätts genom statsbidrag.Det är då värt att notera att flertalet av de nyanlända ännu befinner sig i etableringsfasen och får etableringsersättning från staten för sitt uppehälle. Därmed finns det en betydande risk att kostnaderna kommer att öka ytterligare om inte gruppen snarast kommer i arbete. I övrigt består överskotten av att verksamheten inte växer i den takt som beräknades i Moderaternas budget. Det inkluderades dock i Liberalernas budgetförslag. Hade Liberalernas budgetförslag antagits hade det därmed funnits utrymme att göra andra satsningar inom nämndens verksamheter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar