torsdag 27 december 2018

Omsorgsnämnden 4 september

Dagens nämnd inleddes sedvanligt med några informationspunkter. Av intresse här var att arbetet med att införa digital signering av läkemedelslistor hemma hos vårdtagare i både ordinärt boende och särskilt boende fortskrider. Systemet ska vara fullt implementerat vid årsskiftet. En av effekterna är att det digitala systemet ska kunna minimera riskerna för att vårdtagarna får fel medicinering eller utebliven medicinering. Information delgavs även om att bytet av entreprenör på S:t Knut i Skanör fortskrider väl. Informationsmöten har hållits kring att entreprenören Norlandia lämnar över till Aleris kring årsskiftet. Slutligen informerades om att det under sommaren inkommit ett antal Lex Sarah-rapporter. Det rörde sig bland annat om att en boende på S:t Knut lämnats sittande i sin rullstol under en hel natt. Entreprenören Norlandia har gjort en utredning där slutsatsen är att rutinerna kring överlämning mellan dagpasset och nattpasset behöver förbättras och arbeta med implementeringen av dessa. Detta är dock inte första gången detta händer just på S:t Knut men då entreprenören ska bytas ut kommer förändringar att genomföras på S:t Knut är förhoppningen.

Nästa ärende av intresse var sammanställning av anmälningar gällande oro för barn och unga 2017. I rapporten som tjänstemannen tagit fram som underlag för ärendet framkom det att antalet orosanmälningar för barn och unga fortsätter att öka. Ett flertal av de aktuella barnen och ungdomarna anmäls flera gånger från olika källor. Detta visar på en stor komplexitet i problematiken för vissa barn och unga. När det gäller de olika anmälningskällorna ökar de i takt med att det totala antalet orosanmälningar ökar. Två anmälningskällor avviker dock. Den ena är att orosanmälningarna från externa myndigheter har minskat kraftigt sedan 2015. Den största gruppen anmälningar inom denna gruppen kommer från Migrationsverket. Här hänger minskningen samman med att antalet ensamkommande barn minskat kraftigt. Den andra anmälningskällan som minskar är orosanmälningarna från omsorgsavdelningen själv. Kedjan kan exempelvis vara att familjerådgivningen uppmärksammar något i samband med sina insatser som rör barnens väl och ve som då behöver anmälas till Barn och familj. I rapporten ges som tänkbar förklaring att personalomsättningen gör att det brister i rutinerna. Är så fallet är det inte bra då verksamheten ska fungera oberoende av personalomsättningen då det är en naturlig del av arbetsmarknaden. Därför gav nämnden förvaltningen i uppdrag att i nästa års interna kontroll titta på varför detta uppstår och arbeta för att förhindra det.

Nästa ärende av intresse var delårsrapporten per 30 juni. Prognosen för helåret 2018 pekade på ett överskott på 16,9 mnkr för hela omsorgsnämnden. Prognosen för de olika delarna för samma period var +17,4 mnkr för vård- och omsorg, +2,4 mnkr för individ- och familjeomsorgen, -3,9 mnkr för verksamheten med nyanlända och ensamkommande barn. Inom vård- och omsorg återfinns överskott inom vård- och omsorgsboendena, vilket främst härrör ifrån att Omtankens hus inte har behövt öppnas i det tempo som var tänkt. Även övriga verksamheter inom vård- och omsorg visar överskott och då främst LSS vilket härrör från att de fem platser som planerades att öppnas under 2018 inte har behövts tas i anspråk. Väl värt att notera är att överskottet inom vård- och omsorg är tillfälligt och på sikt bedöms försvinna på grund av demografiska förändringar. Överskottet inom individ- och familjeomsorgen härrör från barn- och ungdomsvården där överskottet kommer från att behovet av familjehemsplaceringar har blivit lägre än beräknat under 2018. Vuxenvården visar däremot ett underskott vilket kommer av ökade kostnader för öppna insatser när det gäller familjefrid- och missbruksvård. När det gäller underskottet för nyanlända och ensamkommande barn återfinns underskottet hos verksamheten med de nyanlända. Orsaken till underskottet är kraftigt stigande kostnader för försörjningsstöd. Generellt kan sägas om rapporten att den ger både oro och trygghet inför framtiden. Tryggheten är att de krav som den framöver åldrande befolkningen kommer att ställa ännu är hanteringsbara. Oro då de kraftigt ökade försörjningsstöden för gruppen nyanlända skvallrar om en dåligt fungerande process i samband med anvisning till kommunen då kommunen först i år har haft nyanlända i mer än två år, den tidpunkt då etableringsstödet upphör.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar