tisdag 8 januari 2019

Omsorgsnämnden 11 december

Den sista nämnden för mandatperioden inleddes med några informationspunkter. En av informationspunkterna var en genomgång av svaren på en brukarenkät inom LSS-verksamheten. Den första brukarenkäten gällde den dagliga verksamheten. Här svarade de flesta av 20-talet deltagande i verksamheten för vuxna. Skillnaderna mot enkäten för 2017 var inom felmarginalen. Nöjdheten var således god vad avser delaktighet och medbestämmande och det finns fortfarande ett visst missnöje med relationen till personalen inom den dagliga verksamheten.  Den andra brukarenkäten gällde de boende på de av kommunen drivna gruppbostäderna. Samtliga boende hade svarat. Till skillnad mot enkäten för den dagliga verksamheten var det vissa skillnader i svaren på denna enkät jämfört med motsvarande enkät 2017 vilket beror på att boendet på Länsmansvägen i Vellinge har tillkommit. Enkäten ger uttryck för en hög trivsel, en ökande nöjdhet och samtidigt en viss rädsla för olika moment i boendemiljön. Vad denna rädsla består i specificerades inte då det låga deltagarantalet kan leda till att anonymiteten röjs. Förutom denna information redogjorde vård- och omsorgschefen för utvecklingsplanerna av Månstorps ängar för att omvandla det till en demensby. Det innebär bland annat trädgårdsanläggningarna skall utvidgas med fler gångstråk och olika rum i trädgården samt ett ökat inslag av levande djur.

Nästa ärende av intresse var planen för intern kontroll 2019. I det förslag som tagits fram av tjänstemännen fanns fem punkter som det ska genomföras intern kontroll på under 2019. De moment som ska kontrolleras är att omsorgsnämnden egen verksamhet gör färre orosanmälningar för barn trots att det totala antalet anmälningar ökar, att bristande utredningsunderlag när det gäller missbrukare leder till att felbedömningar görs i val av vårdmetod, en låg omsättning i de sociala lägenheterna innebär en risk för cementering av vad som ska vara en tillfällig lösning, bristande följsamhet av riktlinjerna för försörjningsstöd innebär ökad risk för felaktiga beslut samt att bedömningen av skälig levnadsnivå vid handläggningen av hemtjänstärenden inte följer fastslagna rutiner. Här upplevde dock undertecknad att en kontrollpunkt. I det senare ärendet gällande svar på ett yttrande från revisorer framfördes krav från revisorerna på att förbättra avtalstroheten vid upphandlingar inom nämndens verksamhetsområde. Jag föreslog därför att det skulle tas in som en internkontrollpunkt då det är ett lämpligt forum för att göra de kontroller som behövs för att få verksamheten att förstå allvaret i att följa ingångna avtal samt det regelverk som finns gällande upphandlingar. Efter ett visst funderande anslöt sig Moderaterna till den linjen.

Nästa ärende av intresse var svar på revisionsrapport - Granskning av avtalshantering och avtalstrohet.I rapporten konstateras av revisorerna att avtalstroheten mot upphandlade avtal är bristande i kommunen. I och för sig baserat på ett litet underlag men ändock visade omsorgsnämnden bara en avtalstrohet på 52 %. Sedan följs inte regelverket för direktupphandling genom att det upphandlade värdet för kommunen överstiger gränsvärdet på 587 000 kr för 3 av 13 leverantörer. Revisorerna rekommenderar att nämnderna säkerställer att rutiner kring upphandling och avtal sker i enlighet med lagstiftning och de rutiner som kommunen antagit. Förslaget till åtgärder från tjänstemännen bestod av en genomgång av rapporten på ett möte med ansvariga chefer, ett uppdrag till verksamhetscheferna att se över inköpsrutinerna samt en utbildningsdag. Detta tyckte Liberalerna var alldeles för lite då det ingår som ett grundkrav i en chefstjänst att följa de gällande inköpsrutinerna och att påpekandet från revisorerna inte ska behövas. Därför framfördes kravet på en punkt i planen för intern kontroll för 2019, vilket bifölls från Moderaterna. Därmed fick även svaret till revisorerna med anledning av den tillagda punkten i internkontrollplanen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar