lördag 5 januari 2019

Omsorgsnämnden 13 november

Dagens nämnd inleddes med en kort informationspunkt kring Yrkesmedicin i Lunds utlåtande på de konstaterade förhöjda mätvärdena av hälsovådliga ämnen i inomhusmiljö på Eskilsgården. Konklusionen var att något omedelbart behov av evakuering inte förelåg. Handlingsplan utlovades dock upprättas kring hur problemet ska hanteras på längre sikt. Personal och boende på Eskilsgården har möjlighet att kontakta läkare vid behov.

Nästa ärende av intresse av organiseringen av framtidens äldreomsorg. I olika mindre forum inom nämnden har det de senaste åren diskussioner först kring hur de den ganska disparata organisationen kan samordnas i större utsträckning. Exempelvis har fram till nu kommunens sjuksköterskor varit organiserade på tre händer. Sjuksköterskorna på vård- och omsorgsboendena under kontorstid har varit anställda av respektive entreprenör, sjuksköterskor som arbetar under nätter och helger har varit upphandlade via Förenade Care och slutligen har sjuksköterskorna i hemsjukvården kontorstid samt samtliga sjuksköterskor kvällstid varit anställda av kommunen. Denna splittring leder till administrativa hinder genom att tre journaler behöver upprättas som det sedan råder sekretesspärr emellan vilket försvårar samverkan och koordinering av vårdinsatser. Slutligen har hemtjänstens undersköterskor funnits under ytterligare en annan utförare, med vilka sjuksköterskorna samverkar och vägleder. Liberalerna stödde därför förslaget om att öka samordningen genom att de av kommunen anställda sjuksköterskorna sammanförs med Förenade Care som driver hemtjänstens omvårdnadsinsatser, och därmed öka samordningen. Det finns dock ett problem med detta arrangemang nämligen att Förenade Care har ett monopol på omvårdnadsinsatser som ytterligare förstärks. Då hemtjänsten ligger under LOV blir det inte någon förnyad konkurrensutsättning och Förenade Cares dominerande ställning gör det svårt för några nya utförare att slå sig in då ersättningssystemet premierar stordrift. Utfallet av sammanslagningen kommer att utvärderas i december 2019, enligt ett förslag från undertecknad. Ifall konkurrenssituationen då inte har förbättrats behöver nya tag tas gällande LOV:s vara eller icke vara när det gäller omvårdnad inom hemtjänsten och hemsjukvården. I samma ärende diskuterades också vad som skulle ske med Månstorps ängar och Postiljonen efter att avtalen löper ut under januari 2020. Då samtliga vård- och omsorgsboenden i kommunen drivs på entreprenad men då det inte kan påvisas en ökad nöjdhet jämfört med grannkommunerna, där nästintill samtliga boenden drivs kommunalt, är det att pröva om driftsentreprenad är det allena saliggörande. Därför stödde Liberalerna Socialdemokraternas yrkande om att dessa boende drivs kommunalt för att se ifall detta tillskott i utförarfloran ger någon skillnad på kostnader och nöjdhet för de boende på kommunens vård- och omsorgsboenden.

Nästa ärende av intresse har anknytning till ärendet om framtidens äldreomsorg. Ärendet handlade nämligen om antagande av det förfrågningsunderlag inom LOV för hemsjukvården och hemtjänsten som behövde ändras som en följd av beslutet i ärendet om framtidens äldreomsorg med inskrivning av hemsjukvården inom ramen för underlaget. Liberalerna förslog då att underlaget skulle delas i två delar. Då servicedelen av hemtjänsten fungerar bra med flera utförare finns det inte något behov av åtgärder för denna delen av hemtjänsten. Ett separat förfrågningsunderlag möjliggör att de får arbeta vidare med samma förutsättningar medan åtgärder vidtages för omvårdnadsdelen inom hemtjänsten och hemsjukvården i ett eget förfrågningsunderlag. Detta ville inte Moderaterna utan de röstade nej till det och ett lokalt monopol får därmed bestå.

Nästa ärende var den överenskommelse som tagits fram mellan Region Skåne och de skånska kommunerna. Det har stiftats en ny lag om samverkan vid utskrivning från slutenvården vars främsta konsekvens är ett tvingande krav på att hemtagning av utskrivningsklara patienter ska ske inom tre kalenderdagar annars får kommunen betala för vårdplatsen. Detta är en sänkning från de tidigare tre arbetsdagarna för patienter med somatiska sjukdom och de 30 dagarna för patienterna med psykisk sjukdom. Kravet på hemtagning inom tre dagar innebär att kommunen ska kunna inom tre dagar ordna det som krävs för en god vård i hemmet alternativt på en kommunens korttidsplatser. Märk väl att tredagarsregeln enligt lagen för varje enskild patient. Lagkravet är dock möjligt att förhandla bort vilket också har skett. Avtalet innebär att istället för tre dagar för varje patient införs en genomsnittsmodell där den genomsnittliga hemtagningstiden för samtliga patienter från en kommun under en månad inte ska överskrida 2,8 kalenderdagar. De första redovisningarna av hemtagningstider visar att kommunerna klarar de avtalade genomsnittliga 2,8 kalenderdagarna men inte 3 kalenderdagar för varje patient och därmed utan ett avtal hade fått ersätta regionen för de överskridna vårddagarna. Mot den bakgrunden antogs avtalet även om det ökar kraven på den kommunala hälso- och sjukvården. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar