söndag 27 januari 2019

Omsorgsnämnden 16 januari 2019

Årets och mandatperiodens första nämnd inleddes som sedvanligt med diverse informationspunkter. Det mesta av informationen riktade sig till de nya ledamöterna i nämnden och kommer inte att beröras här. Några intressanta saker sades dock. Hälso- och sjukvårdsenheten kommer att gå över till Förenade Care och LOV från och med 1 mars. Faxhanteringen inom den social jouren upphör från 1 januari 2019. Ersättare i nämnderna kan lämna protokollsanteckningar enligt nämndsekreteraren i omsorgsnämnden.

Nästa ärende av var drift av verksamheten på Eskilsgården kopplat till inomhusmiljön. Som nämnts tidigare har det konstaterats att inomhusluften på Eskilsgården innehåller ämnen som inte är hälsosamma att andas in i längden men att det inte utgör någon akut fara. Omsorgsavdelningen har nu tillsammans med fastighetsenheten gjort en bedömning av vad som behöver göras av Eskilsgården på lång sikt. Konstaterandet är att Eskilsgårdens renoveringsbehov för att komma till rätta med den dåliga luften är så pass omfattande att det lämpligaste är att flytta hela verksamheten till en annan byggnad. Därför föreslog tjänstemännen ett antal åtgärder som nämnden, även Liberalerna, godtog utifrån vad som är bäst för de boende och personalen. Planen har dock omfattande brister som dock inte rör verksamheten, vilket omsorgsnämnden ansvarar för, utan kommunens lokalförsörjning, vilket är ett ansvar för kommunstyrelsen. En av beslutspunkterna var nämligen att ett förfrågningsunderlag ska tas fram där ersättningsplatserna ska hittas i Vellinge kommun. Den enda lokal som är redo för inflyttning direkt är det boende som Attendo byggt i Vellinge. Lokalerna är för närvarande tomma och innehåller 54 platser vilket räcker till Eskilsgårdens 38 platser. Det är bra att den akuta situationen kan lösas således. Problemet med den lösningen är att den före detta ordföranden i nämnden, Anna Mannfalk, använt detta boende som motivation för varför majoriteten inte velat gör någon långsiktig planering av vård- och omsorgsboenden trots en demografisk prognos som pekar på ett kraftigt ökande antal äldre i kommunen. Nu försvinner alltså bufferten och något svar på vad som ska hända med Eskilsgården samt hur den långsiktiga lokalplaneringen för vård- och omsorgsboendena påverkas kunde inte ges. Dessutom ger det ekonomiska konsekvenser att inte vara herre i sitt eget hus. 3,6 mnkr mer behöver omsorgsnämnden för att kunna driva vidare samma verksamhet i någon annans lokaler.

Nästa ärende av intresse var omsorgsnämndens budget för 2019. Moderaternas budgetförslag kommer inte att gås igenom här utan finns att läsa på annat håll. Liberalerna lade fyra tilläggsyrkanden som röstades av Moderaterna utan att de ens reflekterade över saken. Det första yrkandet var att målet "En skola i toppklass - placerade barn och ungdomar ska genom aktivt stöd ges möjlighet att uppnå gymnasiekompetens" skulle omformas genom att ges möjlighet ersätts med ska. En god utbildning är helt avgörande för att uppnå självförsörjning. Att bara ges möjlighet räcker inte och är kontraproduktivt för kommunen då det riskerar att i förlängningen leda till högre kostnader för försörjningsstöd. Det andra yrkandet gällde att vårdgarantins krav på max tre månaders väntetid för att få en beslutad plats på ett vård- och omsorgsboende ska hedras för alla. För att ge kommunens äldre trygghet i sina vårdbehov. Det tredje yrkandet var att målet "Sveriges lägsta försörjningsstöd - genom att stödja och utveckla den enskildes resurser och möjligheter till självförsörjning" skulle konkretiseras med ett mål att de nyanlända till 80 % ska vara självförsörjande inom fem år. Detta mot bakgrund av att i den moderata budgeten hade anslaget för försörjningsstöd höjts kraftigt till gruppen nyanlända. En sådan höjning kräver konkreta motåtgärder. Det lagda förslaget var modest utifrån vad forskning säger om etableringstiden för gruppen. Inte ens det var intressant för majoriteten. Det sista yrkandet handlade om att föra över 3 mnkr från vård- och omsorgsboenden till LSS-verksamheten. Pengarna behövs inom LSS-verksamhet för att resurser ska finnas för att de vuxna inom gruppen som fortfarande bor hemma hos sina föräldrar kan flytta hemifrån. I dagsläget kan dock resurser inte brukas då det finns brist på gruppbostäder och satellitlägenheter för målgruppen.

Nästa ärende av intresse var delegationsordningen för nämnden. Delegationsordningen består av 53 sidor med diverse delegation för hantering av individärenden till tjänstemännen enligt de lagstiftningar, exempelvis HSL, LSS och SoL, som styr nämndens verksamhet. Liberalerna yrkade på två förändringar. Det rörde sig om att tilldelningsbeslut och anskaffningsbeslut överstigande 50 prisbasbelopp skulle beslutas av omsorgsnämndens arbetsutskott istället för nämndens ordförande under 100 prisbasbelopp och hela nämnden över 100 prisbasbelopp. Tanken med förslaget var att ge bättre insyn i vad som sker i nämndens verksamhet samt fokusera nämndens arbete på de större strukturella problemen. Genom regleringen i LOU finns det ingen större poäng med att hela nämnden bara bekräftar det urval som bara ger ett alternativ att välja mellan. Förfrågningsunderlagen är det viktigaste. Detta röstades ned av Moderaterna.  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar